vayera-2011

[donotprint]Learn Hebrew at the speed of light[/donotprint]Learning Hebrew[donotprint]Torah

[/donotprint]

with Ulpan-Or Torah Insights

פרשת וירא

 

[donotprint] Click to Listen OR Subscribe to our FREE Podcast[/donotprint]

Talking Dictionary

ברית covenant
שם לב paid attention
משתמשת uses

מיותרות

unnecessary, extra

מדוע

why

בכל זאת

nevertheless

אף-על-פי ש…

although

אחדות

unity, oneness

 

פרשת וירא מספרת על ברית שכרת אברהם עם אבימלך כמו שכתוב בפסוק:

 

וַיִּקַּח אַבְרָהָם צֹאן וּבָקָר, וַיִּתֵּן לַאֲבִימֶלֶךְ; וַיִּכְרְתוּ שְׁנֵיהֶם, בְּרִית. (כ”א:כ”ז)

 

רבי שמחה בונים מפשיסחה שם לב שבפסוק הזה כתובשניהם.

בעצם אפשר היה לכתוב את הפסוק בלי המילה “שניהם”.

התורה בדרך כלל לא משתמשת במילים מיותרות.

מדוע בכל זאת נכתבה המילה הזאת בפסוק?

עונה על כך רבי שמחה בונים:

התורה מלמדת אותנו שאף-על-פי שאברהם כרת ברית עם אבימלך – עדיין לא הייתה כאן אחדות פנימית:

הם נשארו במצב של “שניהם” – אברהם נשאר אברהם, ואבימלך נשאר אבימלך…

 

“And Avraham took sheep and oxen, and gave them unto Avimelech; and they two made a covenant.” (21:27)

Rabbi Simcha Bunim from Pshischa noticed that in this verse it is written “they two”. Actually it would have been possible to write this verse without “they two”. The Torah usually does not use unnecessary words, why then, nevertheless it was written in this verse?

Rabbi Simcha Bunim answered: The Torah teaches us that although Avraham made a covenant with Avimelech – they did not reach the state of full internalized unity.

They still remained in the state of “two” – Avraham remained Avraham and Avimelech remained Avimelech…

[donotprint] Sign up to receive our Torah-Insight posts; You can also [print_link][/donotprint]

Members

Member Login

Online Store

Online-Store-tiny eBook-Store-tiny

Contact Us

Tel AvivJerusalemWorldWide