pkudey – 2011

[donotprint]Learn Hebrew at the speed of light[/donotprint]Learning Hebrew[donotprint]Torah

[/donotprint]

with Ulpan-Or Torah Insights

פרשת פקודי

[donotprint]Click to Listen[/donotprint]

Vocabulary

סיוםcompletion
להתלונן [התפעל]התלונןto complainhe complained
לחתן [פעל]to mary off
תלמוד תורה כנגד כולם

Torah study is equivalent

to all the other commandments

לעסוק [פעל]to be involved
לכעוס [פעל]כעסto get angryhe got angry
לחפש [פעל]to search
תעה בדרךhe lost his way
מלאךangel
שרו של עשו(Guardian Angel of Eisav (Esau

להראות [הפעיל]

מראה
to show(.shows(m.sing
להפסידto meet(.meets(m.sing
לפגוש [פעל]פוגשstatus
שיעשה לו טובה,to do him a favor that he should do him a favor
שירה[song [here: songs of praise
בתחילתin the beginning

פרשת פקודי מספרת על סיום בנין המשכן. כולם באו לתרום באהבה ובשמחה לבנין המשכן.

The Torah portion of Pekudei recounts the completion of the building of the Tabernacle. Everyone came to contribute with love and joy to the building of the Tabernacle.

החשיבות של מתן צדקה ותרומות ביהדות היא גדולה מאוד.

מספרים שפעם בא אל רבי חיים מצאנז אדם והתלונן שאין לו כסף בשביל לחתן את הבת. אמר לו הרב ללכת לאיש אחד תלמיד חכם עשיר ולבקש ממנו צדקה.

כשבא הוא אל אותו האיש, האיש אמר לו: “תלמוד תורה כנגד כולם“, אין לי זמן לעסוק במשהו אחר.

Giving charity and contributions is of great importance in Judaism. They tell a story that a man once came to R’ Chaim of Sanz and complained that he did not have enough money in order to marry off his daughter. The rabbi told him to go to a man, a rich scholar, and to request charity from him. When he came to that man, the man said to him: “‘Learning Torah is equivalent to all the other commandments’ – I have no time to be involved with something else.”

אחרי כמה חודשים בא אותו תלמיד חכם לצאנז. הרב כעס עליו ואמר לו כך: מסופר בתורה

Rebe

כשיוסף הלך לשכם לחפש את אחיו ותעה בדרך – כתוב בתורה “וימצאהו איש (בראשית לז, טו). מפרש רש”י: איש – זה המלאך גבריאל.

After several months, that scholar came to Sanz. The rabbi got angry at him and told him this: It is told in the Torah that when Yosef went to Shechem to search for his brothers and lost his way – it is written in the Torah, “A man found him” (Bereishit 37:15). Rashi comments: “A man” – this is the Angel Gavriel.

ואילו אצל יעקב שנאמר “ויאבק איש עמו” (בראשית לב, כה), מפרש רש”י: הוא שרו של עשו.

איך זה שאותה המילה “איש” פרושה פעם אחת המלאך גבריאל (מלאך טוב) ופעם אחרת שרו של עשו (מלאך רע)?

And yet by Yaakov when it says, “A man wrestled with him” (Bereishit 32:25), Rashi comments: he is the Guardian Angel of Eisav. How is it that the same word, “a man”, can be one time the Angel Gavriel (a good angel) and another time the Guardian Angel of Eisav (a bad angel)?

התשובה היא: אם יוסף תועה בדרך ובא איש שמראה לו את הדרך, אז הוא המלאך גבריאל.

Angel

אבל כאשר יעקב פוגש איש ומבקש ממנו שיעשה לו טובה ויברך אותו, המלאך אומר שאין לו זמן: “ויאמר שלחני, כי עלה השחר …” (בראשית לב, כו) רש”י מפרש שהוא צריך לומר שירה לה’ בתחילת היום.

איש כזה שאין לו זמן לעזור לאחרים – הוא שרו של עשו…

The answer is: if Yosef loses his way and a man comes who shows him the way, then he is the Angel Gavriel. But when Yaakov meets a man and asks him to do him a favor and bless him, the angel says that he has no time: “He said: ‘Let me go, for the dawn has risen.'” (Bereishit 32:26) Rashi comments that he needs to say songs of praise to God at the beginning of the day. A man like this who has no time to help others – he is the Guardian Angel of Eisav…[donotprint] Sign up to receive our Torah-Insight posts; You can also [print_link] [/donotprint]

Members

Member Login

Online Store

Online-Store-tiny eBook-Store-tiny

Contact Us

Tel AvivJerusalemWorldWide