korach-2011

[donotprint]Learn Hebrew at the speed of light[/donotprint]Learning Hebrew[donotprint]Torah

[/donotprint]

with Ulpan-Or Torah Insights

פרשת קרח

 

[donotprint] Click to Listen OR Subscribe to our FREE Podcast[/donotprint]

Talking Dictionary

מספר מספר אנשים number a number of people
מאחד, מאחדים (.united (m. sing., pl
מחלקת, מחלוקות (dispute(s

נגד

against

להתנגד [התפעל]

התנגדו

to oppose they opposed

כוהן

priest

שבט

tribe

בכור

firstborn

עדה

עדתו

congregation his congregation

תפקיד, תפקידים

(position(s

סוג, סוגים

(type(s

חלק

he disagreed

צד, צדדים

(side(s

תחום, תחומים

(area(s

מטרה

goal

בעצם

in essence

פנימי, פנימית

(.internal (m., f. sing

פרשת קרח פותחת בפסוק:

ויקח קרח בן יצהר בן קהת בן לוי, ודתן ואבירם בני אליאב, ואון בן פלת בני ראובן. (טז:א)

Parshat Korach opens with the verse:

“And Korach the son of Yitzhar, the son of Kehat, the son of Levi, took himself, and and Datan and Aviram the sons of Eliav, and On the son of Pelet, sons of Reuven.” (16:1) 

הרבה שואלים: הפסוק מדבר על מספר אנשים – קרח, דתן ואבירם, און. למה כתוב ויקח בלשון יחיד ולא כתוב ויקחו בלשון רבים?

Many ask: the verse speaks of a number of people – Korach, Datan and Aviram, On. Why then is “he took” written in the singular rather than in the plural? 

הרב צבי קלישר כותב שהתורה מרמזת על כך שאנשי קרח לא היו מאוחדים במחלקת נגד משה ואהרן. כל אחד מהם חשב רק על עצמו.

Rabbi Tzvi Kalischer writes that the Torah is here hinting that the Korach’s men were not united in the dispute against Moshe and Aharon. Each one of them thought only of himself. 

המלבי”ם מסביר שאנשי קרח התנגדו זה לזה. קרח רצה להיות כוהן. דתן ואבירם ואון היו משבט ראובן. הם אמרו שבגלל שראובן היה הבכור, הם צריכים להיות החשובים ולא שבט לוי.

מאתים וחמישים אנשי העדה אמרו שהנשיאים של העדה צריכים לקבל את התפקידים החשובים.

 The Malbim explains that the men of Korach opposed each other. Korach wanted to be a priest. Datan, Aviram and On were from the tribe of Reuven, and argued that because Reuven was the firstborn, their tribe should be the important one, and not the tribe of Levi. The two hundred and fifty men of the congregation said that the leaders of the congregation should receive the important positions. 

מעניין לציין שבמשנה בפרקי אבות כתוב על שני סוגים של מחלוקות:

– מחלקת הלל ושמאי* – זאת מחלקת טובה

– מחלקת קרח וכל עדתו – זאת מחלקת לא טובה

It is interesting to note that the Mishnah in Pirkei Avot (Ethics of the Fathers) writes of two types of disputes:
  • The dispute of Hillel and Shammai* – this is a good dispute
  • The dispute of Korach and his whole congregation – this is not a good dispute
 

למה המשנה אומרת “מחלקת קרח וכל עדתו”? הרי קרח חלק על משה! היה צריך להיות כתוב “מחלקת קרח ומשה”. הרי לכל מחלקת יש שני צדדים.

Why does the Mishnah say “the dispute of Korach and his whole congregation”? After all, it was Moshe whom Korach disagreed with! It should have rather said “the dispute of Korach and Moshe”. After all, each dispute has two sides. 

במחלקת הלל ושמאי יש הלל נגד שמאי (בהרבה תחומים בהלכה הלל ושמאי לא היו מסכימים). זאת מחלקת טובה כי המטרה של כל צד במחלקת למצא את האמת.

 In the dispute of Hillel and Shammai, Hillel indeed stands against Shammai (there are many areas of Jewish law where Hillel and Shammai did not agree). This is a good dispute because the goal of each side in the dispute is to find the truth. 

מחלקת קרח ועדתו היא בעצם מחלקת פנימית בין כל האנשים בתוך העדה של קרח.

לכן המשנה קוראת למחלקת זו “מחלקת קרח וכל עדתו”.

 In contrast, the dispute of Korach and his congregation was in essence an internal clash between all the people of the congregation of Korach.Therefore the Mishnah calls this dispute “the dispute of Korach and his whole congregation”. 

* הלל ושמאי היו שני חכמים שחיו בתקופת בית המקדש השני.

בתלמוד יש הרבה מחלוקות שהיו ביניהם ובין תלמידיהם.

 * Hillel and Shammai were two scholars who lived during time of the Second Temple. The Talmud includes many disputes between them and also between their disciples.

[donotprint] Sign up to receive our Torah-Insight posts; You can also [print_link] [/donotprint]

Members

Member Login

Online Store

Online-Store-tiny eBook-Store-tiny

Contact Us

Tel AvivJerusalemWorldWide